Ostróda - Dworzec Kolejowy
dodano: 04.04.2013



Ostróda - Cmentarz przy ul. Czarnieckiego
Ostróda - Fontanna Trzech Cesarzy – obecnie Pomnik Jedności Europejskiej
Ostróda - Fontanna Trzech Cesarzy – obecnie Pomnik Jedności Europejskiej
Ostróda - Kościół Niepokalanego Poczęcia Najświętszej Maryi Panny
Ostróda - Liceum im. Jana Bażyńskiego

Dworzec kolejowy położony w Ostródzie przy ulicach Słowackiego i 11-go Listopada. Dworzec kolejowy w Ostródzie wznoszono równolegle z budową przechodzącej przez miasto pierwszej linii kolejowej. Został zbudowany z większym rozmachem, niż pochodzący z tego samego okresu dworzec olsztyński.
Po uzyskaniu przez Prusy wielkiej kontrybucji wojennej od Francji, rozwinęła się dynamicznie budowa dróg i linii kolejowych na terenie całych Prus Wschodnich.
14 sierpnia 1872r. do Ostródy dotarła pierwsza lokomotywa parowa z Iławy. Trzy miesiące później, 1 grudnia 1872r. otwarto linię kolejową z Jabłonowa Pomorskiego do Ostródy. Rok później 15 sierpnia 1873r. otwarto linię Ostróda – Olsztyn Główny.
W latach 80 – tych XIX wieku wybudowano budynek dworca kolejowego. Liczne charakterystyczne dla niemieckich architektów ozdobniki nadają mu swoisty charakter. Dodatkowo wybudowano lokomotownie oraz wieżę wodną. W Ostródzie wybudowano duże zakłady wagonowe, gdzie prowadzono naprawę taboru kolejowego. W samym mieście, przy ulicy Wyszyńskiego wybudowane osiedle mieszkaniowe dla kolejarzy.
Charakterystyka dworca kolejowego w Ostródzie:
Data powstania: 14.08.1872r. – pierwszy pociąg w Ostródzie
Liczba peronów: 3
Liczba krawędzi peronowych - 5
Przejścia podziemne - czynne
Przejście naziemne - nie ma i nigdy nie było
Linie kolejowe: 257 Ostróda - Miłomłyn (nieczynna) o długości 11,45 km
Ostróda - Olsztynek (nieczynna)
353 Poznań Wschód - Žielieznodorožnyj (Obwód Kaliningradzki) o długości 392,456 km
stacja Ostróda na wysokości 259,103 km
Połączenia ze stacji Ostróda - Bydgoszcz Główna, Ełk, Gdynia Główna, Iława Główna, Kraków Główny, Olsztyn Główny, Poznań Główny,
Tczew, Toruń Główny, Wrocław Główny, Zakopane
Aktualnie: lokomotownia (posiadała 25 stanowisk) aktualnie zmieniono jej przeznaczenie
wieża wodna - nieużywana, zdewastowana
semafory (kształtowe) - zachowane
dodatkowe tory - zdatne do eksploatacji

Na ostródzkim dworcu można było nadać list lub kartkę z pozdrowieniami, znajdował się tam kolejny urząd pocztowy (Bahnpostamt). Dzisiaj w pomieszczeniach pocztowych są toalety. Na dworcu znajdowała się restauracja, chwalona w mieście za dobra kuchnię, szczególnie za dania rybne. Restauracja dworcowa działała zanim jeszcze do Ostródy wjechał pierwszy pociąg. W 1872r. restauracja dworcowa zapraszała na łamach „Osteroder Kreisblatt” w Zielone Świątki na majowe napoje, wino i piwo z lodem. Serwowano tu piwo z miejscowego browaru Viktoria, leżącego przy dzisiejszej ul. Olsztyńskiej (Gartenstrasse).
Alfred Cartellieri, dyrektor Wyższej Szkoły dla dziewcząt (późniejszego Liceum Cesarzowej Augustyny Wiktorii), w wydanym w 1913r. przewodniku podkreślał, że było tam najlepsze i najtańsze piwo w mieście.
Ważniejsze daty:
14.08.1872r. – pierwszy pociąg w Ostródzie
01.12.1872r. – otwarcie linii kolejowej Jabłonowo Pomorskie – Ostróda
15.08.1873r. – otwarcie linii kolejowej Ostróda – Olsztyn Główny
01.09.1893r. – otwarcie linii kolejowej Ostróda – Miłomłyn
01.11.1894r. – otwarcie linii kolejowej Ostróda - Olsztynek
03.10.1988r. – elektryfikacja odcinka Iława Główna – Olsztyn Główny
Charakterystyka linii kolejowej Ostróda – Miłomłyn (przez Piławki) o długości 11,405 km:
01.09.1893r. – otwarcie linii kolejowej Ostróda Miłomłyn
01.01.1992r. (data umowna) – zamknięcie linii dla ruchu pasażerskiego
01.01.1994r. (data umowna) – zamkniecie linii dla ruchu towarowego
17.12.2002r. – decyzja o likwidacji linii kolejowej
10.2006r. – linia kolejowa została rozebrana
Charakterystyka linii Ostróda – Olsztynek (przez Kraplewo, Szczepankowo, Gierzwałd, Mielno, Lichtajny)
01.11.1894r. – otwarcie linii kolejowej Ostróda - Olsztynek
01.01.1945r. (data umowna) – linia kolejowa została rozebrana

W latach trzydziestych na dworcu kolejowym nie można było się nie natknąć na Henia (Heinzchen) Stockela, który pracował oficjalnie jako bagażowy, ale był jednak kimś więcej. Wiedział o wszystkim co działo się na dworcu, w mieście, na wiecie. Chętnie udzielał porad przyjezdnym. Był przez wszystkich lubiany.
W marcu 2013r. rozpoczęła się rewitalizacja zabytkowego budynku dworca kolejowego w Ostródzie. Inwestycja jest możliwa dzięki dofinansowaniu przedsięwzięcia ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury 2007-2013. W zrewitalizowanych w ramach projektu pomieszczeniach będzie się mieścić biblioteka multimedialna, galeria oraz klub integracji społecznej.
Wartość inwestycji to ok. 9 mln złotych, zaś dofinansowanie z Unii Europejskiej 6 mln złotych.